Mindenki arról beszél, hogy nem fognak túlélni azok a vállalatok, amelyek halogatják a digitális átalakulást, azonban a gyártó cégek esetében ez nem ennyire egyszerű. Ha ugyanis akár csak egy napra is leáll a gyártás, az visszafordíthatatlan károkat és sok milliós bevétel kiesést okozhat.
Ergonómiai, gazdasági és környezeti nézőpontból is az okos gyárakat tekintik a valódi digitális átalakulás felé vezető útnak a gyártó cégek számára. Ezekben a gyárakban robotok, gépek és összekapcsolt eszközök valós idejű adatcsere útján ismerik meg az új igényeket és alkalmazkodnak azokhoz, valamint önállóan menedzselnek teljes gyártási folyamatokat.
Ugyanakkor a legtöbb okos gyár egyelőre egy távoli utópia. A Capgemini egy felmérése alapján a gyártó vállalatok 76 százaléka dolgozik valamilyen okos gyárral kapcsolatos projekten, de csak 14 százalékuk elégedett az eredményekkel. A gyártókat azonban nem szabad, hogy elragadja a hév, illetve azoknak a cégeknek, amelyek már elindultak az úton, nem érdemes túl rövid idő alatt túl nagy változásokat véghez vinniük, főleg megfelelő felkészülés nélkül tenni ezeket.
Mik tehát a leglényegesebb dolgok az okos gyár projektet fontolgató vállalatok számára? Az alábbiakban összefoglaljuk ezeket úgy, ahogy legelőször a ComputerWeekly oldalon olvasható cikkben megjelent.
1. „Első az üzlet” megközelítésmód
A tulajdonosoknak, projekt menedzsereknek, vezetőknek, akik okos gyár projekten dolgoznak nem feltétlenül célszerű digitális átalakulás projektről kommunikálniuk az ügyfeleknek vagy az igazgatótanácsnak, ehelyett inkább a javuló üzleti eredményeket, a vállalat jövőjének biztosítását, az üzemek, valamint a teljes ökoszisztéma nagyobb értékteremtő képességét érdemes hangsúlyozniuk. Fontos, hogy az okos gyár egy széles körű, összekapcsolt információtechnológiai és vezérléstechnikai infrastruktúra, és mint ilyen, egy holisztikus törekvés része kell, hogy legyen.
Az okos gyárak esetében hasznosíthatók a nagy mennyiségben összegyűjtött adatok. Ezek segítségével a vállalatok ugyanis:
- Azonosíthatják és kezelhetik a minőségi problémákat
- Gyorsan felismerhetik az új igényeket, és gyorsan alkalmazkodhatnak azokhoz
- Megjósolhatják az igények és a kínálat ingadozását, hatékonyságot rontó tényezőit
- Időben reagálhatnak az ügyfelek igényeire
2. Kapcsolatteremtés a fizikai és a digitális technológiák között
Vannak gyárak, ahol több mint 50 éves gyártóberendezéseket használnak. Az olyan technológiák, mint a robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Processing Automation, RPA) képezhetik az átalakulás hajtóerejét, azonban fontos, hogy a gyártók, ahol csak lehetséges lecseréljék elavult gépeiket, és ne csak felújítsák azokat.
Van egy technológia, ami alapvető fontosságú minden okos gyár esetében, ez az, ami a fizikai és digitális infrastruktúra között teremt kapcsolatot: a dolgok internete (Internet of Things, IoT). Az ipari dolgok internete (Industrial Internet of Things, IIoT) előnyeit már széles körben elismerik. Az IoT eszközök értékes adatokat gyűjtenek az érzékelőkön keresztül a gyáron kívülről, és az üzemben található gépekről egyaránt, de még fontosabb, hogy segítségével a vállalatok az ügyfeleiknek új szolgáltatások nyújtásával bővíthetik kínálatukat. El is érkeztünk a szervitizációhoz, amely itt van a nyakunkon, és azok a gyártók, amelyek nem kínálnak szolgáltatásokat a termékeikhez, hogy az IoT megoldások segítségével mindinkább eredményközpontúvá tegyék azokat, minimum értékes üzleti lehetőséget hagynak veszni.
3. Hangsúly az embereken és a kapcsolatokon
Az üzemek látványa elképesztő módon meg fog változni a jövőben. A robotok napi 24 órában önállóan fognak dolgozni ablak és világítás nélküli környezetben. Ugyanakkor egy dolog nem fog változni: továbbra is az emberek maradnak a gyártók legfontosabb erőforrásai. Átképezni és tovább képezni a munkatársakat, rávezetni őket, hogy mi mindent meg tudnak valósítani, illetve felkészíteni őket a változásokra, amelyek valószínűleg teljesen átalakítják a szerepüket, hatalmas, de szükséges feladat.
4. Kezdjük kicsiben, majd utána skálázzunk!
Az okos gyár beruházásokat érdemes apró lépésekre bontani, és elsőként csak bizonyos lehetőségekre koncentrálni. Azaz, egy eszközzel indulva, a folyamatokat és technológiákat azon tesztelve, majd az így kialakított megoldást kiterjesztve teremteni éréket és elérni növekedést. Világszerte léteznek olyan központok (például Nagy-Britanniában a Catapult), amelyek segítenek abban, hogy a gyártók biztonságos, ellenőrzött környezetben tesztelhessenek különféle koncepciókat.
Az okos gyár valódi ereje abban rejlik, hogy képes a szervezet változó igényeihez alkalmazkodni, illetve annak megfelelően növekedni. A gyártóknak lépésről lépésre érdemes haladni a jövő felé, minden lépés előtt ellenőrizve, hogy rendelkezésükre áll-e a megfelelő szakértelem üzleti céljaik eléréséhez egy összehangolt, automatizált és rugalmas okos gyár segítségével.